• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Stroomverbruik modems

G

Gast

Momenteel heb ik als modem Cisco EPC3212. Dat ding werkt prima. Zit geen wifi op en maar 1 LAN poort. Mocht Cisco vervangen worden (aangezien ze die niet meer uitleveren) ben ik benieuwd of stroom verbruik meer word of juist minder. Z'n ding staat 24/7 aan en elke watt meer is ongeveer €2,20 per jaar extra.

UPC levert TC7200 uit en sinds kort Ubee EVW3226 (die is een stuk groter dan de Cisco https://www.youtube.com/watch?v=XPbLC0iN6Kk). Nu vroeg ik mij af is het stroomverbruik van die dingen?

Ubee EVW3226 Nederlandse handleiding niet gevonden behalve deze dan https://www.upc.cz/pdf/Manual_UbeeEVW3226.pdf daar staat 12V, 2A dus max 24 Watt

TC7200 die heeft 12V, 1,5A dus max 18 Watt.

Zojuist even gekeken naar mijn Cisco die heeft 15V 1A dus max 15 Watt (ik maar denken dat nieuwer zuiniger word dus niet!).
Maar met belasting verbruikt hij 9,5 watt en idle 8,5.

Op max belasting is de TC dus al meer dan 10 euro goedkoper in stroom.

Maar vroeg mij af hoe is dit in praktijk, auto haalt namelijk ook nooit 1 op 27 (mits alles uit staat en prefect schakelt wat dus niemand doet)

Waarom deze vraag zou je denken? Het is toch maar een paar watt. Dat klopt maar elke watt is te veel. Afgelopen jaar verbruik drastisch verlaagt (38 watt, iets meer dan 80 euro per jaar) door dingen te vervangen met een investering van 60 euro.
 
De TC7200 verbruikt bij mij ongeveer 9 watt, bekabeld downloaden lijkt niet veel uit te maken.

Door af en toe te meten kom je soms ontluisterende dingen tegen, zoals mijn nieuwe A++++ zuinige Zanussi wasmachine die uitgeschakeld 11 watt verbruikt, en waarvan de handleiding trots vermeldt dat ie na 5 minuten stilstand vanzelf in stand-by gaat -dwz alle ledjes doven maar het ding blijft 11 watt stoken, goed voor minstens 60 wasbeurten. Wasmachineschakelaar nu toch maar in gebruik genomen.
 
max verbruik zegt inderdaad niet zo veel, maar m'n inschatting is dat de cisco en de ubee elkaar niet zoveel zullen ontlopen

(overigens, dat je oude cisco minder verbruikt dan tc/ubee is natuurlijk puur de routerfunctie, maar ook dat valt te testen door tc/ubee in bridge te zetten)

ben benieuwd of iemand het zou kunnen/willen testen, denk dat het weinig uitmaakt allemaal maar gewoon uit interesse :)
 
BartGzn zei:
De TC7200 verbruikt bij mij ongeveer 9 watt, bekabeld downloaden lijkt niet veel uit te maken.

Door af en toe te meten kom je soms ontluisterende dingen tegen, zoals mijn nieuwe A++++ zuinige Zanussi wasmachine die uitgeschakeld 11 watt verbruikt, en waarvan de handleiding trots vermeldt dat ie na 5 minuten stilstand vanzelf in stand-by gaat -dwz alle ledjes doven maar het ding blijft 11 watt stoken, goed voor minstens 60 wasbeurten. Wasmachineschakelaar nu toch maar in gebruik genomen.
11 Watt is toch weinig dacht ik, 60 wasbeurten, hhmmm....
 
Wel Sjah, dat komt toch aardig in de buurt. Als je het even uitrekent dan kom je uit op ruim 96 KWh per jaar. Die machine zal per wasbeurt waarschijnlijk geen 1.5 KWh verbruiken en ziedaar.....

Overigens is 11 watt in standby veel teveel. De Europese norm stelt dat een apparaat een mogelijkheid moet hebben om in standby niet meer dan 1 watt te gebruiken. Vandaar ook de verschillende opties in de mediaboxen.
 
Apparaten in standby mogen helemaal niet meer dan 1watt gebruiken, doen ze dit wel dan is er ergens iets in europa niet goed getest geweest.
 
Die 1 watt regel kende ik niet -weer wat geleerd, nu nog een instantie die overtreders met pek en veren door woedende menigte jaagt...

Om op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen: heeft hier iemand ooit het werkelijke verbruik van de Horizon-box gemeten? -ik bedoel het soort stand-by waarbij draadloos internet en bellen blijven werken.

Ik zal binnenkort ook aan de lcd tv moeten en één mogelijkheid is dat via een Humax hdd recorder te doen die slechts 1 watt verbruikt, samen met de Technicolor dus 10 watt.
 
BartGzn zei:
Die 1 watt regel kende ik niet -weer wat geleerd, nu nog een instantie die overtreders met pek en veren door woedende menigte jaagt...

Weet niet of dit ook voor modems geldt in standby, maar dacht voor alle apparaten die in standby kunnen.
 
Ik heb een Horizon en een apart TC7200 modem. De Horizon gaat geheel uit na het tv kijken. Ik zit me toch ook af te vragen of het qua energieverbruik niet voordeliger is om de TC7200 eruit te doen en de Horizon ook voor internet en telefoon te gaan gebruiken.
 
De laatste tijd wat minder mee bezig dan wel geweest is. Mijn eerste mediabox (Thomson) nam zowel in de standby- als in de ingeschakelde stand ongeveer 11 watt. Hoeveel dat is met mijn huidige box (Pace) heb ik nog niet gemeten. Hebben andere gebruikers van dit type dat wel eens opgemeten? Of is dit uit andere bronnen bekend? In het algemeen heb ik de indruk dat fabrikanten van deze apparaten zich weinig van de 1 watt regel aantrekken.

Is het bij iedereen bekend dat dit meten enige aandacht nodig heeft? De doorsnee metertjes hebben een drempelwaarde, beneden die waarde doen ze niets of is de getoonde waarde uiterst onbetrouwbaar. Algemeen advies is om te meten met een gloeilamp er aan parallel. Je meet dan het verschil met en zonder die box, dan meet je wel redelijk betrouwbaar.
 
Terug
Bovenaan